Hopp til hovedinnhold

Vellykket oppstart av studietilbud for flyktninger, arbeidsinnvandrere og innvandrere

Studentene deltar i en av de første undervisningsøktene i det nye studietilbudet.
I august lanserte Fagskolen Diakonova sitt etterlengtede pilotprosjekt spesialtilpasset flyktninger, arbeidsinnvandrere og innvandrere.

Studietilbudet har som mål å lære studentene om norsk eldreomsorg og legge til rette for arbeidspraksis i sykehjem og språktrening innenfor helsenorsk.

Fagskolen har mottatt  prosjektmidler fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse for å utvikle denne modulbaserte utdanningen. Pilotprosjektet er nå i gjennomføringsfasen etter halvannet år med forberedelser og planlegging.

Mandag 19. august tok fagskolen imot 18 spente studenter som alle var godt kvalifiserte for studiet.

-Jeg håper denne erfaringen gir studentene verdifull innsikt i norsk arbeidsliv og eldreomsorg, samtidig som den styrker deres språk- og kulturkompetanse, sier rektor Gry Ulvedalen, -Prosjektet viser hvordan Fagskolen Diakonova kan bidra til integrering og kompetanseheving for flyktninger og innvandrere. Vi ser et stort potensial for videreutvikling av prosjektet, med mål om å utvide til flere fagområder og øke deltakelsen, la Ulvedalen til.

Studiet inkluderer ett 15-studiepoengs emne Helse og aldring i et aldersvennlig samfunn som kombinerer faglig kunnskap med språkopplæring og praksiserfaring. Prosjektet bygger på fag- og yrkeskompetansen studentene har med seg fra hjemlandet. De får videre erfaring gjennom praksis i sykehjem og undervisning i klasserommet. Det legges opp til at de som ønsker det kan fortsette over i det ordinære studiet og fullføre en fagskolegrad innen Aktiv omsorg for personer med demens eller Aktiv omsorg for eldre med helseutfordringer.

Til sammen har 18 studenter fått plass i pilotprosjektet og mange kommer fra Ukraina. Felles for alle er at de har helsefaglig bakgrunn eller relevant arbeidserfaring  fra hjemlandet. Alle er motiverte for å få seg jobb i Norge og gjerne innenfor eldreomsorgen. Prosjektleder for piloten og faglig ansvarlig, Tove Kittelsrud, forteller at de som har fått plass har mye kompetanse og relevant arbeidserfaring som de får brukt i undervisningen.

Iryna, en farmasøyt fra Ukraina, og Olena, en sykepleier fra samme land, er blant de første studentene som søkte på studietilbudet.

 -Jeg er veldig glad for å få muligheten til å være her. Jeg forstår norsk, men snakker ikke så bra. Dette kurset gir meg sjansen til å forbedre norskkunnskapene mine. Foreleserne er flinke og hjelpsomme, sier Iryna.

Olena legger til, -det er hyggelig å studere på fagskolen, og det gir meg en veldig god sjanse til å bli bedre i norsk. Alle i gruppen kommer hit for å lære og få seg en jobb etter hvert.

Med støtte fra en rekke samarbeidspartnere som Caritas Norge, Fagbokforlaget, Diakonhjemmet omsorg, Grefsenhjemmet, Siljuslåtten sykehjem, Imdi, KS, fagforbundet, Virke og NAV, er Fagskolen Diakonova godt rustet til å sikre prosjektets suksess.

Det er satt av mye tid til språkopplæring innen helsenorsk og fagskolen har leid inn en norsklærer fra Caritas Norge som skal sikre at studentene får best mulig utbytte av undervisningen.

Ukrainere Iryna Ryzhykh, farmasøyt (til venstre) og Olena Shevtsova, sykepleier, er blant de første studentene som deltar i det nye studietilbudet.
Fra klassrommet, prosjektleder og faglærer Tove Kittelsrud (stående).