Hopp til hovedinnhold

Praktisk ledelse - Lederutvikling og arbeidsmiljø

Ung kvinne ser mot kameraet, med to menn og to kvinner i bakgrunnen som ser ned i en pc.
Ung kvinne ser mot kameraet, med to menn og to kvinner i bakgrunnen som ser ned i en pc.
Utdanningen er skreddersydd for å støtte fagarbeidere som tar på seg lederansvar, samt nye studenter som ønsker å forberede seg på fremtidige lederroller, uavhengig av fagfelt. Målet er å utruste studentene med verktøy og kunnskap for å mestre overgangen fra fagrollen til lederrollen.
  • Utdanningskode: FD-PLLA
  • Studiepoeng: 30
  • Varighet: 1 år - nettbasert med samlinger
  • Sted: Bergen og Oslo
  • Semesteravgift (pr semester): Kr 900,-
  • Studieavgift (pr semester): Kr 3 000,-

Opptakskrav

Oppfyller du ett eller flere av punktene nedenfor?

  • Fullført og bestått videregående opplæring med yrkeskompetanse gjennom fag- eller svennebrev
  • Fullført og bestått videregående opplæring med yrkeskompetanse gjennom treårig yrkesfaglig opplæring
  • Skal gjennomføre fag- eller svenneprøve innen utgangen av opptaksåret
  • Har minimum to års relevant arbeidserfaring i tillegg til et av punktene ovenfor
  • Realkompetanse

Du finner mer informasjon ved å trykke på knappen "Opptakskrav" nedenfor.

Opptakskrav
Mer om utdanningen

Gjennom utdanningen vil studentene tilegne seg kunnskaper og ferdigheter for å lede effektivt, inspirere team og etablere gode relasjoner både internt og eksternt. De vil også få en grundig forståelse av ulike ledelsesperspektiver og strategier for omstilling. Denne utdanningen danner et grunnlag for videre utdanning i Praktisk ledelse - Mangfold og verdier.

Emner
  • 00PLA - Personlig lederutvikling og selvledelse – 10 studiepoeng
  • 00PLB – Praktisk ledelse og personalarbeid – 10 studiepoeng
  • 00PLC – Arbeidsmiljø og helsefremmende arbeidsplasser – 10 studiepoeng
Kompetanse og jobbmuligheter

Kompetanse

Ved fullført utdanning vil studentene ha:

  • Ferdigheter i personlig lederutvikling og selvledelse
  • Kunnskap om praktisk ledelse og personalarbeid
  • Forståelse for arbeidsmiljø og helsefremmende arbeidsplasser
  • Evne til å lede effektivt, inspirere team og etablere gode relasjoner
  • Innsikt i ulike ledelsesperspektiver og strategier for omstilling

Jobbmuligheter

Utdanningen kvalifiserer for:

  • Mellomlederstillinger i ulike bransjer
  • Teamlederroller
  • HR-relaterte stillinger

Kompetansen er relevant for både offentlig og privat sektor, og er spesielt verdifull for fagarbeidere som ønsker å ta steget opp i lederroller eller forberede seg på fremtidige lederoppgaver.

Undervisnings- og arbeidsformer
  • Ressursforelesning
  • Oppgaveseminarer
  • Rollespill og simulering
  • Audiovisuell undervisning
  • Refleksjonsgrupper og teamprosjekter
  • Gjesteforelesninger
  • Flipped classroom
  • Hospitering/arbeidsskygging
  • Mentorering
  • Oppgaver, selvstudier, egeninnsats

Har du flere spørsmål - kontakt oss gjerne. 
Epost - post@fagskolendiakonova.no