Hopp til hovedinnhold

Veiledning i praksis

Ung kvinne og mann som samarbeider.
Ung kvinne og mann som samarbeider.
Utdanningen er designet for å forberede fagpersoner til rollen som kompetente og reflekterte praksisveiledere for elever, lærlinger eller studenter (veisøker) i praksisstudier, og skal bidra til å utvikle veilederkompetanse i egen yrkesrolle. Gjennom en kombinasjon av teoretisk læring og praktiske øvelser vil studenten få kunnskap og ferdigheter for å styrke veisøkers læring og utvikling i praksisstudier.
  • Utdanningskode: FD-VIP
  • Studiepoeng: 30
  • Varighet: 1 år - nettbasert med samlinger
  • Sted: Bergen og Lillestrøm
  • Semesteravgift (pr semester): Kr 900,-
  • Studieavgift (pr semester): Kr 950,-

Opptakskrav

Oppfyller du ett eller flere av punktene nedenfor?

  • Fagbrev (aktivitør, ambulansearbeider, barne- og ungdomsarbeider, helsefagarbeider/omsorgsarbeider, ortopediteknikker eller portør) 
  • Vitnemål som aktivitør (1974-1995), apotektekniker, fotterapeut, helsesekretær, hjelpepleier (1963-2006), hudpleier eller tannhelsesekretær
  • Skal gjennomføre fagprøve innen utgangen av opptaksåret
  • Realkompetanse (ikke noen av delene ovenfor, men annet relevant som for eksempel arbeidserfaring, kurs, vitnemål fra høyskole innen helsefag)

Du finner mer informasjon ved å trykke på knappen "Opptakskrav" nedenfor.

Opptakskrav
Mer om utdanningen

Veiledning er en kompetanse i skjæringspunktet mellom fag og person. Det er en kompetanse som vil utvikle hele mennesket, både faglig og sosialt. Utdanningen vil utfordre egne verdier, holdninger, tenkesett og væremåter, og forutsetter et bevisst forhold til samspillet med andre. Studentene vil få mye praktisk trening i utvikling av egen veilederkompetanse, i tillegg til å tilegne seg en faglig og teoretisk bakgrunn.

Emner
  • 00VIPA – Rammer for praksisveiledning – 10 studiepoeng
  • 00VIPB – Kommunikasjon og samhandling i veiledning – 10 studiepoeng
  • 00VIPC – Veiledning, læring og vurdering i praksis – 10 studiepoeng
Kompetanse og jobbmuligheter

Kompetanse

Ved fullført utdanning vil studenten ha formell kompetanse til å:

  • Veilede og vurdere innen utdanningens rammer og innhold
  • Fungere som praksisveileder for elever, lærlinger eller studenter
  • Anvende veiledningskompetanse i egen yrkesrolle

Jobbmuligheter

Kompetansen er særlig tilpasset veiledning i:

  • Helsesektoren
  • Oppvekstsektoren
  • Utdanningssammenheng

Men kan også anvendes i andre virksomhetsområder.

Utdanningen utvikler både faglige og personlige ferdigheter, noe som gjør den verdifull i mange yrkessammenhenger.

Undervisnings- og arbeidsformer
  • Forelesninger og seminarer 
  • Veiledningstrening 
  • Audiovisuell undervisning 
  • Refleksjonsgrupper og gruppearbeid 
  • Problembasert læring (PBL) 
  • Flipped classroom 
  • Oppgaver, selvstudier, egeninnsats 

Har du flere spørsmål - kontakt oss gjerne. 
Epost - post@fagskolendiakonova.no