Fagskolen Diakonova skal svare på framtidens kompetansebehov innen helse og omsorg
Med et arbeidsliv i omstilling og økt behov for livslang læring, er disse midlene viktige for at Fagskolen Diakonova skal levere utdanninger som svarer på kompetansebehovet i framtiden, få på plass nødvendig utstyr og ta i bruk digital teknologi for å sikre undervisning av høy kvalitet.
De tre utviklingsprosjektene er:
- Blended learning og bruk av video i undervisning
- Digital informasjonskompetanse for fagskolestudenter
- Klinisk handlingskompetanse i helsetjenesten
Blended learning og bruk av video i undervisning
Prosjektet har som mål å forbedre undervisningen ved å implementere Blended Learning, spesielt med vekt på Flipped Classroom-modellen og videoforelesninger. Hovedfokuset er å skape en mer tilpasset læringsopplevelse for tradisjonelle studenter i helse- og omsorgsfag, som kombinerer studier med arbeid. Undervisningen tilpasses for å imøtekomme behovene til denne studentgruppen ved å introdusere Flipped Classroom. Dette muliggjør tilpasning for studenter i jobb, hvor forberedelse til undervisningen skjer fleksibelt etter studentens tidsplan, og digitale ressurser øker tilgjengeligheten.
Blended Learning, en kombinasjon av digitale verktøy og tradisjonell undervisning, har potensial til å øke læringsutbyttet for studenter i hektiske livssituasjoner. Universell utforming er implementert for å sikre tilgjengelighet for alle studenter, uavhengig av behov og språkferdigheter.
Digital informasjonskompetanse for fagskolestudenter
Prosjektet tar sikte på å møte utfordringer knyttet til overgang fra arbeidsliv til studier.
Målgruppen er voksne og erfarne helsefagarbeidere som ønsker å øke sin kompetanse, men som ofte sliter med overgangen fra arbeidslivet til studier og derfor faller fra studiene allerede i starten av studieløpet. Prosjektet søker å forhindre frafall ved å skape et mer inkluderende læringsmiljø gjennom målrettet tilrettelegging og universell utforming.
Det er flere identifiserte barrierer, mange studenter er lite forberedt til studier, spesifikke utfordringer inkluderer studiekrav i form av skriftlig formulering og studieteknikk, spesielt for de som har vært lenge borte fra skolen. En annen barriere er lese- og skrivevansker, ADHD eller psykiske lidelser, noe som kan gi negative effekter på studiegjennomføringen. Lave norskferdigheter blant minoritetsspråklige studenter skaper utfordringer, og tilgang til studielitteratur på fagskolenivå er en velkjent utfordring.
I møte med barrierene er det identifisert et behov for målrettet tilrettelegging med universell utforming som sentrale faktorer. Ved å forbedre tilgjengeligheten av digitale læremidler, tilrettelegge for digital språkstøtte og sikre bedre tilgang til studielitteratur, søker prosjektet å etablere et inkluderende læringsmiljø. Målet er å støtte mangfoldet av studentenes behov samtidig som overgangsutfordringene ved studiestart reduseres. Dette vil sikre at fagskoleutdanningen innen helse- og omsorgsfag blir tilgjengelig og mest mulig effektivt for alle studenter, uavhengig av individuelle forutsetninger og bakgrunn.
Klinisk handlingskompetanse i helsetjenesten
Prosjektet søker å løse utfordringer i helse- og omsorgssektoren med målrettet kompetanseheving for helsefagarbeidere, støttet av Helsepersonellkommisjonens "Tid for handling" og nasjonale strategier for oppgavedeling og livslang læring. Målet er å ruste helsearbeidere for å møte varierte behov hos pasienter og brukere.
Den modulbaserte tilnærmingen gjør utdanningen tilgjengelig for helsefagstudenter som balanserer deltidsstudier med arbeid og andre forpliktelser. Studieprogrammet gir en praktisk tilnærming for å styrke kompetansen til fagarbeidere og møte dagens og fremtidens utfordringer.
Prosjektet adresserer behovene til tre sentrale grupper av pasienter/brukere:
- Eldre og voksne med komplekse behov: Økningen i antall eldre krever styrket kompetanse for å imøtekomme varierte behov.
- Pasienter med psykiske lidelser og/eller rusavhengighet: Styrking av kompetansen sikrer en helhetlig tilnærming.
- Personer med utviklingshemming: Spesialisert kompetanse for individuell tilnærming og tilpasset omsorg.
Prosjektet fokuserer også på fagområder som observasjon, vurderingskompetanse, nye arbeidsformer, økt kommunikasjonskompetanse og samhandling. Behovet inkluderer å forstå unike utfordringer ved å være helsearbeider i små miljøer, der nærhet til pasienter og
lokalsamfunnet veves sammen med behovet for bred kompetanse og fleksibilitet.
Målet er å utvikle Klinisk Handlingskompetanse i helsetjenesten for å imøtekomme behovene og sikre at helsearbeidere håndterer mangfoldet av helseutfordringer. Prosjektet vektlegger også fremtidsrettede mestringstjenester for å gi nødvendige verktøy til å møte fremtidens utfordringer på en bærekraftig måte.