Historisk reform: Fagskoler kan tilby utdanning på masternivå


Ny stortingsmelding åpner for høyere utdanning på masternivå ved fagskoler
Regjeringen presenterer i dag en revolusjonerende reform for høyere yrkesfaglig utdanning. Med den nye fagskolemeldingen får fagskolene mulighet til å tilby utdanning opp til nivå 6 og 7 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) – tilsvarende bachelor- og masternivå, men med egne praksisnære titler. Den nye søylen i NKR sikrer at yrkesfaglig kompetanse verdsettes likestilt med akademisk utdanning, men med en tydelig profil rettet mot praksis, erfaring og arbeidslivets krav. Forsknings- og utdanningsminister Sigrun Aasland (Ap) fremhever fagskolene som «juvelen i utdanningssystemet» og understreker deres unike rolle i å levere kompetanse som er tett på arbeidslivets behov.
Historisk løft for yrkesfaglig kompetanse
Forsknings- og utdanningsminister Sigrun Aasland understreker at reformen skal sikre «flere hender og hoder på rett sted til rett tid».
- De som tar yrkesfag på videregående, får nå flere muligheter til å spesialisere seg gjennom hele arbeidslivet, sier Aasland.
Fagskolene får samtidig økt finansiering og større handlingsfrihet gjennom rammetildeling. Satsen for resultatbasert uttelling økes med 14 %, noe som gir fagskolene 127.000 kr per studieplass.
Oppsummert lister regjeringen opp fem hovedgrep:
- Økte satser for resultatbasert uttelling for gjennomførte studiepoeng.
- Mer handlingsrom gjennom rammetildeling av driftsmidler.
- Åpne for at høyere yrkesfaglig utdanning på bachelor- og masternivå.
- Legge fram et forslag om å endre fagskoleloven for å tydeliggjøre fagskolenes samfunnsoppdrag.
- Bygge ut kapasiteten i tråd med kompetansebehovene i hele landet.

Fagskolen Diakonova klar for utfordringen
Rektor Gry Ulvedalen ved Fagskolen Diakonova ser reformen som et «gjennombrudd for yrkesfaglig spesialisering». Hun understreker at skolen nå kan tilby karriereveier som tidligere var forbeholdt høgskoler og universiteter, men med en unik praksisnærhet som setter dem i stand til å produsere arbeidslivsrelevante spesialister. Dette representerer en anerkjennelse av fagskolenes rolle i å møte arbeidslivets behov på en måte som er både relevant og tilgjengelig.
Fagskolen Diakonova sikrer inkludering som samfunnsoppdrag
Regjeringens fagskolemelding fremhever Fagskolen Diakonova som en aktør i å bryte ned barrierer for grupper som står utenfor utdanning og arbeidsliv. Skolens satsing på integreringsprosjekt for flyktninger viser hvordan de praktiserer inkludering. Prosjektet har resultert i at 80 % av deltakerne er i arbeid etter fullført utdanning, noe som viser skolens evne til å levere på sitt samfunnsoppdrag. Dette er et eksempel på hvordan Fagskolen Diakonova aktivt bidrar til å åpne opp nye muligheter for marginaliserte grupper.
Studentene jubler – kritikk fra akademiske miljøer
Organisasjonen for Norske Fagskolestudenter (ONF) kaller meldingen «et massivt løft for praksisbasert kompetanse».
– Dette gir karriereveier for oss med fagbrev som tidligere ikke eksisterte, sier leder Thea Tuset.
Hva nå?
Meldingen behandles i Stortingets utdanningskomité i mai.
Kilde:
- Meld. St. 11 (2024–2025) Fagfolk for en ny tid – med høyere yrkesfaglig utdanning
- Fagskolen Diakonova