Observasjon og vurdering ved akutt forverret helsetilstand

Pasient i seng med helsepersonell som observerer
Gjennom utdanningen vil studentene utvikle kompetanse i å gjenkjenne tidlige tegn på sykdom eller forverret helsetilstand og iverksette nødvendige tiltak. Dette vil kunne bidra til tidligere igangsetting av behandling der pasienten er, og dermed hindre unødvendig innleggelse i spesialisthelsetjenesten. Utdanningen er relevant for arbeid i både kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten, og vil gi studentene en etterspurt kompetanse innen observasjon og vurdering ved akutt forverret helsetilstand.
  • Studiekode: FDOVNS
  • Studiepoeng: 60
  • Varighet: 2 år - nettbasert med samlinger
  • Sted: Tromsø (mulig flere studiesteder)
  • Semesteravgift: Kr 600,-

Utdanningen har fokus på systematiske observasjoner, vurderings- og handlingskompetanse ved tidlig oppdagelse av forverret tilstand hos akutt og kronisk syke pasienter. Studiet tar for seg ABCDE- metodikken, bruken av kartleggingsverktøy og praktiske ferdigheter og prosedyrer. Videre tar studiet for seg konsekvenser av sykdom og behandling og iverksettelse av tiltak. Betydningen av en helhetlig tilnærming og omsorg vektlegges.

Opptakskrav

Oppfyller du ett eller flere av punktene nedenfor?

• Fagbrev (ambulansearbeider, omsorgsarbeider eller helsefagarbeider)
  • Vitnemål som helsesekretær ellr hjelpepleier (1963-2006)
  • Skal gjennomføre fagprøve innen utgangen av opptaksåret
  • Realkompetanse (ikke noen av delene ovenfor,  men annet relevant som for eksempel arbeidserfaring, kurs, vitnemål fra videregående skole eller høyskole innen helsefag)

Du finner mer informasjon ved å trykke på knappen "Opptakskrav" nedenfor.

Opptakskrav

• 00OVA – Etikk, kommunikasjon og rammer i helsefaglig arbeid – 10 studiepoeng
  • 00OVB – Systematisk observasjon og kartlegging av helsetilstand – 10 studiepoeng
  • 00OVC – Vurdering av særlig sårbare pasientgrupper – 10 studiepoeng
  • 00OVD – Sykdomslære og handlingskompetanse ved akutte tilstander – 15 studiepoeng
  • 00OVE – Praksis i observasjon og vurdering ved akutt forverret helsetilstand – 15 studiepoeng

Kompetanse og jobbmuligheter

Fagskoleutdanningen gir deg oppdatert og spesialisert kompetanse, som er aktuell i kommunal- og spesialisthelsetjenesten ved helseinstitusjoner som sykehjem, helsehus, sykehus, omsorgsboliger og i hjemmebaserte tjenester.

Arbeids- og undervisningsformer

• Ressursforelesning
  • Seminarer
  • Ferdighetstrening
  • Simulering
  • Audiovisuell undervisning
  • Refleksjonsgrupper og gruppearbeid
  • Problembasert læring (PBL)
  • Flipped classroom
  • Praksisstudier
  • Oppgaver, selvstudier, egeninnsats

Studiet inkluderer en praksisperiode på 8 uker. Praksisperioden kan gjennomføres som utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass dersom denne er egnet.

Oppstart: Høst 2025

Har du flere spørsmål - kontakt oss gjerne.
Epost - post@fagskolendiakonova.no