Hopp til hovedinnhold

Utviklingshemming og møte med atferd som utfordrer

Utdanningen gir studentene en omfattende forståelse av hvordan man kan håndtere og forebygge utfordrende atferd hos personer med utviklingshemming, samt utvikle kompetanse i å tilrettelegge for et trygt og kvalitativt godt liv for denne målgruppen.
  • Studiepoeng: 60
  • Varighet: 2 år - deltid
  • Sted: Oslo
  • Gjennomføring: Kombinasjon av digitale samlinger på nett og fysiske samlinger i Oslo.

Du kan søke studieplass via Samordna opptak. Trykk på knappen "Søk her" nedenfor for å komme til Samordna opptak.

Søk her
Mer om utdanningen

Studentene vil tilegne seg kunnskap om sårbarhetsfaktorer og daglige utfordringer for personer med utviklingshemming, samt sentrale begreper for analyse av atferd. De vil også lære om rammeverket for positiv atferdsstøtte (PAS) og relevante strategier for å håndtere og forebygge atferd som utfordrer. Videre vil studentene få innsikt i relevant lovverk, standarder og kvalitetskrav, samt bransjekunnskap om tjenestetilbudet innen helse- og omsorgssektoren.

Utdanningen har fire emner som gir 60 studiepoeng totalt:

  • Tjenestetilbud, livsmiljø og bistand i dagliglivet, 15 studiepoeng
  • Utviklingshemming – kommunikasjon, samhandling og livskvalitet, 15 studiepoeng
  • Personsentrert tilnærming ved atferd som utfordrer ved utviklingshemming, 15 studiepoeng
  • Personsentrert tilnærming ved atferd som utfordrer og utviklingshemming i praksis, 15 studiepoeng
Kompetanse og jobbmuligheter

Kompetanse

Ved fullført utdanning vil studentene ha:

  • Forståelse for håndtering og forebygging av atferd som utfordrer hos personer med utviklingshemming
  • Kunnskap om positiv atferdsstøtte (PAS) og relevante strategier
  • Innsikt i lovverk, standarder og kvalitetskrav innen helse- og omsorgssektoren
  • Ferdigheter i å tilrettelegge for et trygt og kvalitativt godt liv for målgruppen

Jobbmuligheter

Utdanningen kvalifiserer for arbeid innen:

  • Bofellesskap for personer med utviklingshemming
  • Dagaktivitetstilbud
  • Avlastnings- og støttekontakttjenester
  • Spesialisthelsetjenesten innen habilitering
  • Kommunale helse- og omsorgstjenester

Kompetansen er særlig relevant for stillinger som krever spesialisert kunnskap om utviklingshemming og atferdshåndtering.

Opptakskrav

Formelle opptakskrav
Opptak til utdanningen skjer på grunnlag av fullført og bestått videregående opplæring i programområdet helse- og oppvekstfag med

  • fagbrev i aktivitørfaget, ambulansearbeiderfaget, barne- og ungdomsarbeiderfaget, helsearbeiderfaget eller omsorgsarbeiderfaget
  • vitnemål fra aktivitør (1974-1995) eller hjelpepleier (1963-2006

Betinget opptak
Søkere som ikke har dokumentert fullført og bestått fagprøve eller vitnemål innen fristen for å sende inn dokumentasjon, og som derfor ikke er kvalifisert for opptak, kan få opptak dersom de kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøve/eksamen i løpet av påfølgende semester.

Studenter med opptak uten fagprøve eller eksamen kan ikke reservere studieplassen.

Opptak på grunnlag av realkompetanse
Søkere som fyller 23 år i opptaksåret, kan søke opptak på grunnlag av realkompetanse.

Realkompetanse er kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse du har tilegnet deg gjennom utdanning, lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonsarbeid eller annet. 

Ved opptak på grunnlag av realkompetanse må søkeren dokumentere kompetanse tilsvarende det formelle opptakskravet til studiet. 

Realkompetansevurderingen foretas av skolens opptakskomité. De som skal vurderes for realkompetanse kan bli innkalt til en samtale der kompetansen blir vurdert opp mot de formelle opptakskravene, det vil si kompetansemålene for læreplanen i aktuell videregående opplæring.

Opptak på grunnlag av utenlandsk utdanning
Søkere med fullført og bestått videregående opplæring fra de andre nordiske landene er kvalifiserte for opptak når den videregående opplæringen i de respektive landene gir generelt opptaksgrunnlag til aktuell norsk fagskoleutdanning.

Søkere utenfor Norden må dokumentere opplæring og praksis ved autorisert translatør og ha bestått eller ha likeverdig realkompetanse i de felles allmenne fagene tilsvarende Vg1 og Vg2 i yrkesfaglige utdanningsprogram.

Språkkrav for søkere med utenlandsk utdanningSøkere med bestått og fullført videregående opplæring fra de andre nordiske landene er kvalifiserte for opptak uten tilleggskrav i norsk.

Søkere med fullført og bestått treårig videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere kunnskaper i norsk. Kunnskaper i norsk dokumenteres med avsluttende prøve i norsk (norskprøven) med ferdigheter på minimum nivå B1 i alle delferdigheter.

Se studieplanen for utfyllende informasjon om språkkrav.

Det er krav til gyldig politiattest for denne utdanningen.

Studieplan

I studieplanen for utviklingshemming og møte med atferd som utfordrer finner du utfyllende informasjon om opptakskrav, læringsutbytte, vurderingsform og pensum.

Studiestart

Studiestart finner sted i uke 35/36.

Utdanningen har en kombinasjon av fysiske og digitale samlinger.

Mer informasjon kommer nærmere studiestart.

Finansiering
  • Semesteravgift: kr 900,- per semester
  • Studieavgift: kr 950,- per semester

I tillegg kommer utgifter til pensumlitteratur og eventuelt bærbar PC.

Utdanningen er godkjent i Lånekassen for lån og stipend. Søknad sendes elektronisk til Lånekassen. Studiested i lånekassesøknaden er Fagskolen Diakonova.

Hvis du er medlem av en fagforening, så kan du søke om støtte til utdanning via fagforeningen din.

Har du spørsmål - kontakt oss gjerne.