Hopp til hovedinnhold

Utviklingshemming og møte med atferd som utfordrer

Utdanningen gir studentene en omfattende forståelse av hvordan man kan håndtere og forebygge utfordrende atferd hos personer med utviklingshemming, samt utvikle kompetanse i å tilrettelegge for et trygt og kvalitativt godt liv for denne målgruppen.
  • Utdanningskode: FD-UAU
  • Studiepoeng: 60
  • Varighet: 2 år - nettbasert med samlinger
  • Sted: Bergen og Oslo
  • Semesteravgift (pr semester): Kr 900,-
  • Studieavgift (pr semester): Kr 950,-

Opptakskrav

Oppfyller du ett eller flere av punktene nedenfor?

  • Fagbrev (aktivitør, ambulansearbeider, barne- og ungdomsarbeider eller helsefagarbeider/omsorgsarbeider) 
  • Vitnemål som aktivitør (1974-1995) eller hjelpepleier (1963-2006)
  • Skal gjennomføre fagprøve innen utgangen av opptaksåret
  • Realkompetanse (ikke noen av delene ovenfor, men annet relevant som for eksempel arbeidserfaring, kurs, vitnemål fra høyskole innen helsefag)

Du finner mer informasjon ved å trykke på knappen "Opptakskrav" nedenfor.

Opptakskrav
Mer om utdanningen

Studentene vil tilegne seg kunnskap om sårbarhetsfaktorer og daglige utfordringer for personer med utviklingshemming, samt sentrale begreper for analyse av atferd. De vil også lære om rammeverket for positiv atferdsstøtte (PAS) og relevante strategier for å håndtere og forebygge atferd som utfordrer. Videre vil studentene få innsikt i relevant lovverk, standarder og kvalitetskrav, samt bransjekunnskap om tjenestetilbudet innen helse- og omsorgssektoren.

Emner
  • 00UAUA – Tjenestetilbud, livsmiljø og bistand i dagliglivet – 15 studiepoeng
  • 00UAUB – Utviklingshemming – kommunikasjon, samhandling og livskvalitet – 15 studiepoeng
  • 00UAUC – Personsentrert tilnærming ved atferd som utfordrer ved utviklingshemming – 15 studiepoeng
  • 00UAUD – Personsentrert tilnærming ved atferd som utfordrer og utviklingshemming i praksis – 15 studiepoeng
Kompetanse og jobbmuligheter

Kompetanse

Ved fullført utdanning vil studentene ha:

  • Forståelse for håndtering og forebygging av atferd som utfordrer hos personer med utviklingshemming
  • Kunnskap om positiv atferdsstøtte (PAS) og relevante strategier
  • Innsikt i lovverk, standarder og kvalitetskrav innen helse- og omsorgssektoren
  • Ferdigheter i å tilrettelegge for et trygt og kvalitativt godt liv for målgruppen

Jobbmuligheter

Utdanningen kvalifiserer for arbeid innen:

  • Bofellesskap for personer med utviklingshemming
  • Dagaktivitetstilbud
  • Avlastnings- og støttekontakttjenester
  • Spesialisthelsetjenesten innen habilitering
  • Kommunale helse- og omsorgstjenester

Kompetansen er særlig relevant for stillinger som krever spesialisert kunnskap om utviklingshemming og atferdshåndtering.

Undervisnings- og arbeidsformer
  • Ressursforelesning 
  • Seminarer 
  • Ferdighetstrening
  • Simulering 
  • Refleksjonsgrupper og gruppearbeid 
  • Flipped classroom 
  • Praksisstudier 
  • Oppgaver, selvstudier, egeninnsats 

Studiet inkluderer en praksisperiode på 8 uker. Praksisperioden kan gjennomføres som utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass dersom denne er egnet.

 

Har du flere spørsmål - kontakt oss gjerne. 
Epost - post@fagskolendiakonova.no